Er stond gisteren een interessant artikel in de NRCnext over de horeca. En ik moet eerlijk bekennen deze was niet al te positief... Ook moet ik bekennen dat ik er dingen in herken, maar waar ik momenteel weinig aan kan doen. Zo stond er in dat je word doorverwezen naar andere collega's om een bestelling op te kunnen nemen, zo ben ik nu ook aan het werk. Aangezien ik nog van alles moet leren is het wel zo gemakkelijk om het overzichtelijk te houden. (inmiddels neem ik gewoon bestellingen op!) Maar eigenlijk kon ik niet anders dan het er volledig mee eens zijn. Er is helaas veel personeel in de horeca, die ongeïnteresseerd en chagrijnig te werk gaat, ook ik kom ze tegen. Natuurlijk kan ik begrip opbrengen dat je je dag niet hebt, heb ik ook wel eens, maar ik weet me snel weer te herpakken een glimlach op te zetten en de mensen vriendelijk te woord te staan.
Waar ligt de fout dan? Bij de organisatie? Omdat de horeca in Nederland als maar onpersoonlijker word? Een voorbeeld, je zit in een restaurant; je besteld je drankje bij iemand, je eten weer bij iemand anders, vervolgens komt er een totaal ander persoon je drinken brengen en je eten word geserveerd door wederom een andere kelner. Na je hapje en je drankje wil je afrekenen en dat mag dan bij iemand die er wat netter uitziet als alle personen afrekenen, dat zal dan wel een manager zijn die het geld mag incasseren. Ik als gast vind dit nogal een onpersoonlijke/rare gang van zaken.
'Vroeger' werd je door een en dezelfde persoon bediend, dat was veel leuker! Zou daarom het personeel er ook minder lol aan beleven? Omdat ze de ganse dag met een dienblad aan het sjouwen zijn, daar kan ik zeker in komen. (geloof me je arm doet zeer na zo een dag) Dus horeca ondernemers, zorg dat je zaak weer persoonlijker word. De inrichting doet er niet meer zo veel toe, de inhoud, je personeel, de gastvrouw/heer daar moet je in investeren. 
  
Waar het misschien ook nog aan kan liggen is dat de gasten tegenwoordig  ook niet altijd allervriendelijkst zijn. Natuurlijk werk je niet voor  een fooi, mooi meegenomen dat wel. Maar hoe vaak het voorkomt dat mensen  ronduit onbeschoft tegen het personeel is, daar hoor je niets over. Of hoe  vaak je heen er weer mag lopen omdat iemand liever twee suiker bij zijn  koffie heeft en later vind dat het kopje vies is. Om vervolgens een  cappuccino te bestellen. En later beweerd dat 'ik toch echt een  koffie had besteld'. Maar natuurlijk blijf ik altijd vriendelijk, loop  ik mijn benen onder mijn gat vandaan, jij krijgt je koffie, je suiker, je cappuccino en ik krijg er geen hol voor betaald. Maar natuurlijk, meneer.
 

 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten